Natrag

Na licu mesta

Sremska Mitrovica-Šid: kako funkcioniše regionalna TV stanica za pranje budžetskih para

Svi daju, a jedan uzima

Iako je prošle godine donet novi Zakon o javnom informisanju i uređen način dodele sredstava iz budžeta za javni interes, odnosno pomoći medijima, to nije sprečilo pojedine vlasnike medija da i dalje uzimaju novac poreskih obveznika za lažne, nepostojeće ili krajnje neprofesionalne i sumnjive projekte, a sve u dogovoru sa predsednicima opština, koji takođe u celoj priči imaju svoj interes. Tabloidov novinar istraživao je kako to funkcioniše na primeru "Sremske televizije", njenog vlasnika i opštinskih funkcionera iz regiona Srema, koje je on lično korumpirao.

Arpad Nađ

Otimanju državnog novca od strane vlasnika Sremske televizije iz Šida Aleksandra Vinčića, koji je i suvlasnik vinarije Molovin, a ujedno venčani kum Gorana Ješića, nije od juče niti je nepoznato u ovom delu Vojvodine. Samo ove godine je preko medijskih konkursa dobio preko pola miliona evra, dok donacije na ime vinarije ili drugih njegovih biznisa nisu predmet ovog teksta. Veza sa predstavnicima sadašnje vlasti iz SNS, identična je bila i za vreme prethodne DS vlasti. Ovde su podaci samo o parama koje je uzeo iz opštinskih kasa tokom 2015. godine, a slične iznose, čak i veće dobijao je godinama unazad. Očigledno je da ni nov način raspodele novca njemu nije problematičan pošto je osnovao tzv, Asocijaciju elektronskih medija Vojvodine, čije članove namešta u konkursne komisije.

Do sada je samo dnevni list Kurir objavio dva članka u dva dana o načinu na koji se kradu državne pare, u oktobru 2013. godine, ali u sklopu kampanje protiv Ješića. Tada je navedeno je da se tužilaštvo bavi celim slučajem, tačnije isisavanjem para iz sremačkih opština za vreme gazdovanja Gorana Ješića, dok je bio gradonačelnik Inđije i potom pokrajinski sekretar za poljoprivredu, a jedan od ljudi preko kojeg je godinama išla velika količina para je njegov kum Vinčić koji je vlasnik regionalne televizije. Kurir se nakon ta dva teksta više nije oglašavao. Vinčić je u to vreme još uvek bio blizak DS-u, ali je shvatio ko je danas gazda u Srbiji nakon tekstova u Kuriru, pa ga zauzvrat ovaj list više ne pominje.

Iako je prošle godine donet novi Zakon o javnom informisanju i uređen način dodele sredstava iz budžeta za javni interes, odnosno pomoći medijima, to nije sprečilo Vinčića da i dalje crpi novac poreskih obveznika, a sve u dogovoru sa predsednicima opština koji takođe u celoj priči imaju svoj interes. Pre svega novčani u smislu provizije koju uzmu u odnosu na novac koji mu dodele, ali i politički kako bi bili dobro "tretirani" na sremačkoj regionalnoj televiziji.

Zanimljivo je da je Vinčić namestio toliko novca da ide prema njegovoj firmi, da je odavno premašio cifre koje se u toku jedne godine mogu dobiti kao ono što se smatra i zove "državna pomoć".

Dokle to ide govori primer Rume gde je deo dobijenih para na prvom konkursu (5 od 11 miliona) morao da vrati u budžet, pa je predsednik opštine raspisao novi konkurs u septembru i sve pare sa konkursa, odnosno pet miliona, ponovo vratio Vinčiću u džep. Ostali mediji nisu dobili ništa, a oni koji su znali da je već postignut dogovor i kome koliko para ide, nisu ni konkurisali.

Kako više ne može da konkuriše sa svojom Sremskom TV, jer je uzeo sve moguće novce koje država može nekom da da na ime subvencija u jednoj godini, on u drugoj polovini ove godine osniva nezavisne produkcijske kuće koje se vode na njegove zaposlene ili zaposlene iz nekih manjih medija koje je u međuvremenu kupio.

Evo i konkretnih podataka gde je i kada Vinčić dobio novac tokom 2015. godine i gde se kao Sremska TV, pojavljivao na konkursima i dobijao novac: Inđija, prvi konkurs 2. februara, dobio 15.000.000, Sremska Mitrovica, prvi konkurs 12. marta - dobio 15.000.000, Ruma, prvi konkurs 26. marta - dobio 11.000.000 (kasnije morao u budžet da vrati 5.000.000, ali ih je kasnije ponovo povratio preko produkcije), Pećinci, prvi konkurs 28. aprila - dobio 3.600.000, Pokrajina, prvi konkurs 4. juna - dobio 1.200.000...

Kao pr audio i video produkcija koja se vodi na Draganu Tešić dobijao je novac: Pećinci, drugi konkurs 2. septembra - dobio 3.600.000, Pokrajina, drugi konkurs 7. septembra - dobio 448.000, Šid, drugi ponovljeni konkurs 6. oktobra - dobio 2.000.000, Kao pr audio i video produkcija koja se vodi na Draganu Mladenović dobijao je novac, Ruma, drugi konkurs 28. septembra - 5.000.000...

Kao pr audio i video produkcija koja se vodi na Jovanu Bosić dobijao je novac: Sremska Mitrovica, drugi konkurs 26. oktobra - 4.000.000... Kao pr audio i video produkcija koja se vodi na Savetu Kovačević dobijao je novac: Sremska Mitrovica, drugi konkurs 26. oktobra - 4.000.000

Kao što se da videti, Vinčić je, nakon što je u prvoj polovini godine za svoju televiziju iz Šida dobio ogromne novce, morao da na konkursima u drugoj polovini godine to izbegne, pa je osmišljen način kako da i dalje uzima novac. Inače, dobar deo tog novca on vraća nazad predsednicima opština i to nije nikakva tajna. Tamo gde ne vraća, to su specifični slučajevi poput Šida gde su mesec dana njegovi novinari malteretirali, proganjali, blatili i ucenjivali predsednika opštine i ostale lokalne političare, a razlog je bio taj što na prvom konkursu nije dobio novac. U ucenama je uspeo, pa je na drugom konkursu ipak dobio pare, njemu 2 miliona, a agenciji Beta 100 hiljada!

U Sremskoj Mitrovici je na prvom konkursu dobio ogromne novce, a tamo mu je veza predsednik opštine Nedimović, čovek iz vrha SNS. U istoj opštini dobio je ponovo osam miliona na nedavno završenom drugom konkursu, a pošto je Mitrovica jedina opština u Srbiji koja je i treći put raspisala ovaj konkurs, uslediće pravi loto dobitak. Nije neočekivano da je upravo on dobio najviše para pošto su dva od tri člana komisije iz Asocijacije elektronskih medija Vojvodine, organizacije koju je upravo Vinčić osnovao. Treći član je iz opštine, dakle gradonačelnikov čovek.

Interesantno je da je u Pećincima na oba konkursa dobio identičan iznos, iako je u toj opštini još ranije ugasio dopisništvo. Na drugom konkursu u Pećincima se toliko bahatilo da je od ukupne svote podeljenih para medijima, Vinčić dobio 3.600.000 od 3.800.000 podeljenog novca. Dakle, za ostale medije ostavljeno je svega 200.000! Slično kao u Šidu.

Njegovi projekti su toliko providni pa se svaki zove isto, samo se menja ime mesta. Projekti se zovu "Informiši se - Ruma/Sremska Mitrovica/Šid/Pećinci/Inđija/Beočin".

Koliko su loši pokazuje činjenica da je na jedinom mestu, u Republici, gde su članovi komisije relevantne osobe i gde Vinčić nema uticaja - projekat pao! Doduše, nije prošao ni u Beočinu, ali samo zato jer je iz vrha novosadskog SNS stigla depeša da se kompletan iznos od skromnih 400.000 dinara dodeli novosadskom Dnevniku, listu koji je pod kontrolom naprednjaka i gde plate kasne nekoliko meseci. Takođe, nije prošao ni u Staroj Pazovi gde su krajem oktobra podeljene pare za medije. Tamo je inače mimo zakona raspisan konkurs samo za elektronske medije, ali su medijska udruženja ostala nema u svojoj reakciji. Oboren mu je projekat i u Šidu od strane nezavisne komisije, ali je ubrzo ponovljen sa podobnim članovima pa je prošao kako je i nameravao.

Očigledno je da tzv. Medijska koalicija nema kapacitet da kontroliše šta rade lokalne samouprave kada je u pitanju nov način podele novca putem konkursnog finansiranja. Lokalne sremačke samouprave niko ne kontroliše, daleko su od očiju Beograda, a samim tim i velikih medija koji su za ovakve pljačke nezainteresovani, sem ako nemaju konkretan interes. Kurir je najbolji primer za to. Drugi mediji o svemu ćute.

Kako je i gore pomenuto, do kraja godine će Vinčić dobiti još novaca pošto se očekuje da vrlo brzo izađu rezultati i trećeg konkursa u Sremskoj Mitrovici. Takođe, drugim konkursom ove godine u Inđiji medijima je namenjeno oko 7.4 miliona. I tamo je završen konkurs, a i ta opština je jedna od onih u kojoj Vinčić hara pošto su predsednik Filipović, kum Ješić i Vinčić dobri drugari.

Ovo su samo podaci za ovu godinu koliko se novca može lako ukrasti za tako mali period, pa se onda lopovi kasnije predstavljaju kao nobles i bave se raznim drugim biznisima, kao što je i Vinčić naprasno postao vinar u Molovinu. Kao i onaj Živković u Nišu. Takva je, na žalost, naša ogoljena politička realnost, mada to svi odavno znamo.

A 1. Zaječar: saopštenje kolegijuma televizije „Best"

Udar na slobodu medija

Televizija „Best" iz Zaječara najoštrije osuđuje današnji upad u prostorije nepoznatih osoba koji su se predstavili kao inspektori Uprave kriminalističke policije Republike Srbije. Dvojica muškaraca, koji su ušli u televiziju „Best", tražili su uvid u dokumentaciju i poslovanje firme, ali bez ijednog naloga suda, tužilaštva ili bilo kog državnog organa. Ova dvojica muškaraca, nisu hteli da daju zaposlenima na televiziji ni da ubeleže podatke sa njihovih legitimacija, kako bi se proverilo da li su oni zaista poslati na službeni zadatak ili je njihov dolazak izrežiran pritisak na medij.

Rukovodstvo televizije „Best", novinari, urednici, snimatelji i svi zaposleni, smatraju da je ovo još jedan u nizu žestokih pritisaka na slobodu medija i nezavisno izveštavanje televizije, kao i brojna istraživanja koja su novinari pokrenuli.

Ovo je novo zastrašivanje zaposlenih u televiziji „Best" i stvaranje atmosfere cenzure i samocenzure. Slobodu govora, nezavisna istraživanja, reportaže, kao i objektivno izveštavanje televizije „Best" iz Zaječara, neće ućutkati ni jedan policajac, a pogotovo ne oni koji nelegalnim upadima žele da zastraše svakog ko drugačije misli.

Takođe , pošto smo se bavili istraživačkim novinarstvom, u poslednje vreme počeli su dugogodišnji saradnici, klijenti, i ostali poslovni partneri, da se povlače iz saradnje sa Best televizijom bez ikakvog obrazloženja, uz izgovor da imaju nalog da obustave saradnju sa nama. Ovakav vid represije je nedopustiv u modernom demokratskom društvu.

podeli ovaj članak:

Natrag