Natrag

Tabloid je pozvan

O gašenju Televizije Stil iz Lapova i obračunu sa Radosavom Lazićem, direktorom i glavnim i odgovornim urednikom ovog medija

Zabrana javne reči

Gašenje jedne lokalne televizije 2007. godine, posle nezakonite blokade računa od strane Poreske uprave koja je usledila odmah posle jedne političke emisije, uskoro će dobiti sudski epilog i moglo bi državnu kasu da košta 100.000 evra. Ni posle devet godina agonije, blokada računa, poreskih inspekcija, prinudnih naplata, sudskih procesa i presuda, Radosav Lazić, bivši direktor i glavni i odgovorni urednik Televizije Stil iz Lapova, nije dobio ni dinar obeštećenja od Poreske uprave u Svilajncu, čije je neosnovano rešenje o blokadi računa praktično ugasilo ovu televiziju 2007. godine.

Agonija ove televizije počela je nešto ranije te godine, kada su se u njenim prostorijama pojavili poreski inspektori. Oni su tada došli u prvu i jedinu „redovnu" kontrolu.

Kako objašnjava Lazić, inspektori su se pojavili svega 36 sati posle političke emisije „Ispadanje" u kojoj su učestvovali tadašnji predsednik opštine Svilajnac Dobrivoje Budimirović Bidža i predsednik opštine Batočina Radiša Milošević.

Poreski inspektori su se pojavili 36 sati posle političke emisije „Ispadanje" u kojoj su učestvovali tadašnji predsednik opštine Svilajnac Dobrivoje Budimirović Bidža (tada SPS, sada SNS) i predsednik opštine Batočina Radiša Milošević (DS)

Sve to dešavalo se u atmosferi pripreme referenduma za Budimirovićevu smenu, koga je na toj funkciji trebalo da zameni Miloševićev partijski kolega iz Demokratske stranke Predrag Milanović. Gledaoci su se tokom emisije SMS-om opredeljivali između dvojice učesnika, a pobedio je Budimirović.

Vezu između ova dva događaja Lazić vidi i u činjenici da je direktorka Poreske uprave u tom trenutku bila Milanovićeva snaja, ali i u ponašanju poreskih inspektora koji su iz preduzeća odneli tri registratora, a da pritom nisu popisali sva dokumenta ni ostavili revers.

Do Predraga Milanovića nismo uspeli da dođemo, ali nam je nekoliko Svilajnčana potvrdilo da je Borjanka Milanović, koja je u međuvremenu preminula, zaista bila snaja sadašnjeg predsednika opštine. Na internetu smo našli dokument filijale Poreske uprave u Svilajncu iz 2006. godine, koji je, kao direktorka filijale, potpisala upravo Borjanka Milanović.

Inspektori su raskupusane papire vratili posle nekoliko meseci, zajedno sa rešenjem da TV Stil „na osnovu nezakonitosti i nepravilnosti utvrđenih u postupku terenske kontrole" izvrši uplatu poreza i doprinosa s kamatom, u iznosu od 613.600 dinara. Kao dodatak ovom rešenju Poreska uprava im je blokirala račun dok se dug ne izmiri. Međutim, rešenje o blokadi računa nije bilo potpisano.

Šest meseci gušenja

Lazić se na rešenje žalio poreskom centru u Kragujevcu, koji ga je poništio i naložio svojoj filijali u Svilajncu da ponovi kontrolu i odblokira račun televizije.

Skoro dva meseca kasnije, 23. novembra 2007, poreznici su došli u novu kontrolu, ali su ostali pri pređašnjem mišljenju i rešenjem od 8. januara 2008. godine obračunali dug od - 575.000 dinara. Kako se on smanjio u odnosu na prvo rešenje, ni do danas nikome nije jasno.

Za sve to vreme, kaže Lazić, račun je ostao u blokadi, a televizija je počela da se raspada.

„Zbog blokade računa isključili su nam struju, a onda i telefon, pa nismo mogli da pravimo program. Niko iz ostalih šumadijskih opština nije želeo da gostuje u emisijama jer sam proglašen kriminalcem, a svi ugovori koje smo do tada potpisali bili su dovedeni u pitanje" (Radosav Lazić, bivši vlasnik TV Stil)

„Na računu smo u to vreme imali oko 300.000 dinara, dovoljno da isplatimo plate, poreze i doprinose, ali to nismo mogli zbog blokade. Posle 120 dana isključili su nam struju, a onda i telefon, pa nismo mogli da pravimo program. Do tada smo puštali muziku, čisto da držimo frekvenciju. Niko iz ostalih šumadijskih opština nije želeo da gostuje u emisijama jer sam proglašen kriminalcem, a svi ugovori koje smo do tada potpisali bili su dovedeni u pitanje."

Lazić je u toj situaciji prošao gore od svojih zaposlenih, jer usled blokade računa nije mogao da plati PDV, pa je zaradio prekršajnu prijavu u Jagodini, a za navodnu proneveru poreska policija iz Kragujevca podnela je protiv njega krivičnu prijavu za utaju poreza.

Sve je vodilo ka zatvaranju televizije. Izgubili su tržište, poverenje gledalaca, radnici su otišli, a Lazić je, da bi isplatio dug prema Poreskoj upravi, založio opremu televizije, čija je vrednost procenjena na 750.000 dinara, i tek tada mu je odblokiran račun.

Platili su svoja dugovanja, obavestili Poresku upravu da može da preuzme opremu i podneli zahtev za likvidaciju, što je ubrzo i sprovedeno. Bez posla je ostalo 35 zaposlenih.

Firma TV Stil likvidirana je 1. decembra 2008. godine, da bi šest meseci kasnije bila izbrisana iz Registra privrednih subjekata.

Kontrola nepostojeće firme

Valjda zbog poprilične prašine koju je slučaj TV Stil podigao proteklih nedelja, filijala Poreske uprave u Svilajncu poslala je ovih dana novi dopis Radosavu Laziću. U njemu, međutim, nema informacije da li će i kada Laziću novac biti uplaćen, već ga pozivaju na novu kontrolu.

Kako stoji u ovom dopisu, Radosav Lazić se poziva da odmah, a najkasnije u roku od tri dana, dođe u Poresku upravu „radi učešća u ponovnom postupku terenske kontrole".

Lazić objašnjava da iz dva razloga ne može da se odazove na ovaj poziv. Prvo, privredno društvo je likvidirano i izbrisano iz registra još 2009. godine. Drugo, on je odlukom Privrednog suda imenovan za likvidacionog upravnika isključivo sa ovlašćenjem da se bavi povraćajem novčanih sredstava.

Isterivanje pravde

Iako je televizija zatvorena, Lazić se trudio da dokaže da je rešenje Poreske uprave bilo nezakonito, a pravdu je zadovoljio u novembru 2010. godine, kada je odlukom Upravnog suda rešenje poništeno . U odluci je utvrđeno da je Poreska uprava započela postupak kontrole pre nego što je televiziji uručen nalog, što je nezakonito.

Naime, datum na nalogu se poklapa sa datumom kada su poreski inspektori došli u televiziju (23. novembar), ali su taj papir poreski inspektori tek tri dana kasnije, 26. novembra, pribili na vrata televizije.

Prinuđena odlukom Upravnog suda, rešenje je poništila i poreska centrala u Kragujevcu i dala rok od 40 dana svilajnačkim inspektorima da izvrše novu kontrolu. Problem je samo što više nisu imali gde da odu jer je Televizija Stil zatvorena godinu dana ranije

Rešenje je, prinuđena odlukom Upravnog suda, poništila i poreska centrala u Kragujevcu i dala rok od 40 dana svilajnačkim inspektorima da izvrše novu kontrolu. Problem je samo što više nisu imali gde da odu jer je Televizija Stil zatvorena godinu dana ranije.

„Mogli su u Privrednom sudu da traže moje postavljenje za likvidacionog upravnika i da ponovo vrše kontrolu, ali to nisu uradili jer su znali da ću da tražim da vrate novac koji smo im uplatili", objašnjava Lazić.

On kaže da mu je već posle prvog rešenja bilo jasno da inspektori mogu da rade šta god žele.

„Na primer, opremu koju smo založili da bi nam odblokirali račun nisu uzeli skoro dve godine. Za sve to vreme ona je stajala u iznajmljenom prostoru koji sam ja plaćao, jer vlasnik nije smeo ništa da im kaže, ali je zato mene zvao svaki dan."

Da Lazić ne doživi potpuni krah postarao se Osnovni sud u Kragujevcu koji ga je oslobodio optužbi za utaju poreza, što je kasnije potvrdio i Apelacioni sud. Takođe, na osnovu dokaza iz banke da je svaki mesec odlazio da plati PDV, ali da to nije mogao da uradi zbog blokade računa, oslobođen je i prekršajne prijave u Jagodini. Taj dug je isplaćen kada je račun firme odblokiran.

Vlasnik nije ovlašćen

Budući da su kada je rešenje Poreske uprave proglašeno nezakonitim poništene i pravne posledice koje je ono proizvelo, Lazić je pre pet godina pokrenuo postupak za povraćaj nezakonito prisvojene imovine.

Od Poreske uprave u Svilajncu tražio je da mu nadoknadi vrednost prodate oprema i nešto više od 143.000 dinara neosnovano naplaćenih na ime poreskog duga. Poreska uprava je ovaj zahtev odbila, jer je smatrala da Lazić nije ovlašćeno lice koje može da traži povraćaj sredstava!

Vlasnik ugašene Televizija Stil tražio je od Poreske uprave da mu nadoknadi vrednost prodate oprema i nešto više od 143.000 dinara neosnovano naplaćenih na ime poreskog duga. Poreska uprava je taj zahtev odbila, jer je smatrala da vlasnik nije ovlašćeno lice koje može da traži povraćaj sredstava!

Zato se bivši vlasnik lapovske televizije obratio Privrednom sudu, koji ga je 2013. godine odredio za likvidacionog upravnika i ovlastio da preduzme mere povraćaja skoro 925.000 dinara i sve druge pravne radnje koje idu u prilog TV Stil.

Te druge radnje obuhvataju i zahtev da mu se nadoknadi i šteta usled nemogućnosti poslovanja, izgubljena dobit za period od sedam godina, ali i novac uložen u sređivanje poslovnih prostorija i čuvanje opreme za račun Poreske uprave, pa je odštetni zahtev u međuvremenu narastao na više od 14 miliona dinara.

Na sve zahteve upućene Poreskoj upravi Lazić je uredno dobijao odgovore da se čeka mišljenje iz Beograda, a kako ono nije stiglo do jula prošle godine, obratio se Republičkom javnom pravobranilaštvu i predložio mirno rešenje spora. Kako ni to nije urodilo plodom, podneo je tužbu protiv države. Prvo ročište u ovom procesu, koje je bilo zakazano za februar, odloženo je za 26. april.

U filijali Poreske uprave u Svilajncu rekli su da nisu ovlašćeni da odgovore na pitanja Cenzolovke i uputili su nas na centralu u Beogradu.

Ni u centrali nisu bili voljni da nam ponude objašnjenja. U Birou za informacije Poreske uprave istakli su da se svaki dokument, informacija ili podatak koji se odnosi na pojedinačnog poreskog obveznika smatra tajnim.

Cenzura sećanja

Radiša Milošević, jedan od učesnika TV duela zbog kojeg je, po tvrdnjama Radosava Lazića, ugašena televizija, izbegavao je naš poziv tako što je ceo dan bio na sastanku, a onda na terenu, da bi nam narednog dana njegova sekretarica rekla da je ponovo otišao na teren. Nismo uspeli da ga dobijemo ni na dva broja mobilnog telefona.

U kancelariji njegovog stranačkog kolege Predraga Milanovića, predsednika opštine Svilajnac, rekli su nam da on ne daje izjave za medije i da to umesto njega radi PR Ivana Todorov. Iako nam je obećala izjavu, ona nas je na kraju samo obavestila da gospodin Milanović nema komentar.

Dobrivoje Budimirović Bidža, koji je u međuvremenu iz SPS-a prešao u SNS, sa oduševljenjem je govorio o TV Stil, istakavši da je u ono vreme ta televizija bila veoma gledana.

„Bila je to dobra televizija, koja je uglavnom puštala muziku, neke zabavne programe, ali je imala i tu političku emisiju u kojoj su se sučeljavali lokalni političari, što im je i privuklo najviše gledalaca. Sećam se i tog duela i svega što se kasnije desilo sa televizijom čije je gašenje sigurno imalo političku pozadinu. Da sam znao kako će sve da se završi, ne bih ni prihvatio to gostovanje", zaključio je Budimirović.

podeli ovaj članak:

Natrag
Na vrh strane