Natrag

Letonija namerava da špijunira građene koji gledaju ruske televizije

Stvaranje policije za misli

Parlament Letonije doneo je Zakon po kojem gledaoci mogu biti i kažnjeni zbog „ilegalnog" gledanja satelitskih TV kanala. „Sada možete gledati rusku televiziju samo usred noći i ispod čaršafa''. Takvi komentari se pojavljuju kao reakcija na novi korak Letonije da uništi rusko informativno prisustvo u zemlji - planirano je da se kažnjavaju oni građani koji gledaju ruske televizije stanice. Apsurdnost onoga što se dešava primećuju čak i neki političari u samoj Letoniji - uostalom, značajan deo stanovništva zemlje govori ruski Letonsko nacionalno veće za elektronske medije (NSESMI) 8. februara odlučilo je da zabrani emitovanje ruskog „RTR kanala" u zemlji na godinu dana. A 9. februara 2021. Nacionalni savet za elektronske masovne medije Letonije zabranio je ponovno emitovanje još šesnaest ruskih kanala

Valentin Žukov

Parlament Letonije je u završnom čitanju usvojio izmene „Zakona o zaštićenim uslugama", prema kojima gledaoci mogu biti kažnjeni zbog „ilegalnog" gledanja satelitskih TV kanala. Pretpostavlja se da će ova mera ograničiti pristup „nelicenciranom" gledanju ruskih TV kanala u zemlji. U isto vreme započela je još jedna faza progona ruskih TV kanala.

„Veliki Brat te prati"

Prema zvaničnim podacima, u Letoniji je 2018. godine 62.000 domaćinstava koristilo ilegalne televizijske usluge (gledanje kanala preko nezavisno instaliranih satelitskih antena).

Društvena organizacija "Za legalni sadržaj" planira da sprovede informativnu kampanju o svom trošku. Cilj mu je da smanji broj nelegalnih veza za 6.000 i da smanji broj za domaćinstva koja opravdavaju pirateriju za 4.400 ", navodi se u zakonu.

Rusi u Letoniji bili su predvidljivo ogorčeni. „A onda će biti ovako. Svi uređaji koji pružaju pristup Internetu moraju biti registrovani. Ili će, generalno, pristup Internetu biti obezbeđen samo uz posebne dozvole - samo onim građanima koji delima dokazuju svoju lojalnost. Ostali će dobiti tačne informacije sa zvučnika na ulicama", šale se ljudi u internet komentarima.

Drugi izražavaju sumnju da će novi zakon uopšte profunkcionisati: „Izgleda kao potpuna paraliza moći. Zašto donositi zakone koji se ne mogu sprovesti? Razumem, „tanjiri" bi bili potpuno zabranjeni. I tako - ko i kako, bez naloga za pretres uz učešće tehničkih stručnjaka, može da utvrdi šta gledam na „tanjiru"? Izgleda kao besmislica takvog nivoa, kao da je, na primer, zabranjeno gledati na Istok".

EU toleriše razvoj neonacizma u Letoniji koji mržnju građana usmerava ka Rusima

Aleksej Puškov, predsedavajući Komisije Saveta Federacije Savezne skupštine Ruske Federacije za informacionu politiku i interakciju sa medijima, takođe je odgovorio na ovu vest. „U Letoniji će kažnjavati za gledanja ruske televizije. To je, za sada, samo novčana kazna, a ne slanje u zatvor, iako i to neće biti iznenađenje. Veliki Brat posmatra vas državljane Letonije. Sada možete gledati rusku TV samo kasno noću i ispod čaršafa. U stvarnosti, takva mera - sa pokrivanjem ajfona, ajpeda i laptopova - može se sprovesti samo putem totalnog elektronskog nadzora. Generalno, sve se kreće ka stvaranju policije misli u „demokratskoj" Letoniji. Stigli smo", komentariše Puškov.

Letonski publicista Vadim Ava kaže da je ovo još jedan korak za izbacivanje ruskog jezika iz svih sfera života u Letoniji. „Ovo se čudesno poklopilo sa zabranom Zelenskog da emituje tri ukrajinska TV kanala, koja su branila normalne odnose sa Rusijom, i lišavanjem Britanije prava da emituje kineski satelitski kanal", piše Ava.

Prema njegovom mišljenju, pod pritiskom države, reemiter "Tet" zapravo dobrovoljno podriva svoju konkurentnost. Publicista naglašava da su amandmani koji omogućavaju kažnjavanje publike usvojeni u parlamentu, na brzinu, za manje od nedelju dana. „Vidim kako policijski odredi provaljuju u kuće i stanove kako bi kaznili prekršioce", gorko se podsmeva Aba.

Ovde treba napomenuti da je usvajanju skandaloznog zakona u Letoniji prethodila nova serija represija protiv ruskih TV kanala. Dakle, krajem 2019. godine zabrana u baltičkoj republici obuhvatala je sledeće tv stanice: „Peterburg - Peti kanal", „Dom bioskopa", „Vreme: daleko i blizu", „Dabar", „Dom bioskopa Premium", „Muzika prvog ",„ O! ",„ Idemo ", „Telekafe", jer su deo holdinga, čiji je vlasnik ruski biznismen, Jurij Kovalčuk, uvršten na spisak sankcija Evropska unije.

U leto 2020. slična sudbina zadesila je sedam kanala grupe RT (koji su ranije radili pod brendom Russia Today): RT, RT HD, RT arapski, RT španski, RT Dokumentari HD, RT Dokumentari i RT TV.

Gase se ruski TV kanali -poslednji bastioni slobode

Krajem januara 2021. letonski kablovski operater "Tet" (čije je 51% kapitala u državnom vlasništvu) iznenada je objavio: „Zbog nejasnoća u pravu na predstavljanje kanala i zabrinutosti u vezi sa poštovanjem režima sankcija, telekomunikacije kompanija Tet će zaustaviti reemitovanje TV kanala Prvi baltički kanal (PBK) i "NTV Mir", "REN TV Baltija", "Kinokomedije" i "Kinomiks", a zamenićemo ih drugim sličnim kanalima. Umesto toga, letonskim gledaocima su ponuđeni TV kanali LTV7, 1+2, 3+, Mir", "TVCi, "Doždü", UATV, "Zdorovoe TV", Eureka HD, "Pytnica", Current Time, TV21.

Miroslav Mitrofanov, potpresednik opozicione stranke "Ruski zavez Letonije", kaže da su se tokom poslednjih decenija u Letoniji vodile rasprave o potpunoj zabrani ruske televizije, ali da su vlasti zasad sputavale čisto komercijalne stanice. „Ako uklonimo popularne kanale u uslovima aktivne konkurencije, njihovi gledaoci će početi da koriste usluge drugih kablovskih mreža. Riga i drugi veliki gradovi imaju izbor.

Ova logika je prestala da deluje prošle godine. Parlament je usvojio novi zakon, prema kojem je 80% TV kanala u osnovnim paketima kablovskih operatera obavezno da emituje program na jezicima Evropske unije.

Na leto će na snagu stupiti nova pravila - operateri se za to moraju pripremiti. Postoji komercijalno rešenje koje poništava napore predsednika Egila Levitsa i nacionalističkih poslanika koji su mu se pridružili u istiskivanju ruskog jezika iz javne sfere: operatori bi mogli smanjiti obim osnovnog paketa, u potpunosti ga prevesti, na primer, na letonski jezik i engleski jezik, a uz to nude i dodatne pakete sa ruskim TV kanalima.

Sa stanovišta zakona, takva zamena je bila moguća. Ali elita vlasti je znala da će kablovske televizije sigurno to i učiniti. Da se ovo ne bi dogodilo, započet je politički pritisak na kablovske operatere, prisiljavajući ih da odbiju reemitovanje određenih kanala. "Tet" se prvi predao … " - objašnjava Mitrofanov.

TV toranj u Rigi, možda neće "primati" signale sa istoka

Primetio je da je poslednji bastion „nepouzdane" televizije bio "Prvi baltički kanal". „Ne bih to nazvao proruskim, ali tamo je postojala neka vrsta ruske kulturne komponente. "PBK" je prvo prikazivao vesti ruskog Prvog kanala, a zatim je u istom formatu emitovao lokalne vesti. Bila su tri različita studija u Letoniji, Litvaniji i Estoniji.

Naravno, poslednjih petnaest godina ova kompanija je očigledno prvo radila na stvaranju, a zatim i na održavanju kulta ličnosti bivšeg gradonačelnika Rige Nila Ušakova… U početku su imali poslovne odnose. Kada su letonske stranke ipak odlučile da mu oduzmu Rigu, preduzele su preventivni korak - izvršile su pritisak na vlasnike "PBK" i primorale ih da odbiju redakcije novosti. Samo su uvrtali ruke.

Sve ovo posluženo je pod „izgovorom" borbe protiv osobe koja je pod evropskim sankcijama. Ali, opet, nigde drugde ove sankcije nisu dovele do zatvaranja TV kanala.

Pravi razlozi su drugi: borba za vlast, težnja ka marginalizaciji ruske zajednice u Letoniji i prinudi da se informacije primaju na letonskom jeziku", objašnjava opozicioni političar.

Zapravo, bivši ruski gradonačelnik Rige Nil Ušakov bolno je reagovao na nove represije protiv "PBK". Pokušao je da prikrije svoj lični interes u ovom pitanju brigom za dobrobit ruskih stanovnika Letonije - kažu, izgubili su pouzdan izvor informacija o borbi protiv pandemije KOVID-19. „Država nije u stanju da razgovara sa stanovnicima zemlje koji govore ruski, ne veruju državi, ne slušaju je … Zatvaranje kanala na ruskom jeziku u trenutnim uslovima dovešće samo do još većeg rizika po bezbednost zemlje. Svi ćemo morati da dovodimo u red posle pandemije i zdravstvenu zaštitu i obrazovanje. I, naravno, da se reši „rusko" pitanje ", - pozvao je Ušakov.

Etnička diskriminacija

U međuvremenu, borba protiv „neprijateljske" televizije u Letoniji ide punim gasom. Letonsko nacionalno veće za elektronske medije (NSESMI) 8. februara odlučilo je da zabrani emitovanje ruskog „RTR kanala" u zemlji na godinu dana. Predsednik odbora NSESMI Ivars Abolins na Tviteru tu meru je ovako opravdao: „mi smo branili, branimo i branićemo svoj informativni prostor".

Neonacistički pokreti u Letoniji jačaju

Kao opravdanje za ovaj korak, NSESMI je naveo navodno „podsticanje na mržnju", u jednoj od emisija programa „60 minuta" emitovanog na ovom kanalu. Učesnici programa, kao i voditeljka Olga Skabeeva, govoreći o Ukrajini, koristili su reči, koje se, prema Abolinsovim rečima, smatraju „govorom mržnje". Letonski cenzori posebno nisu bili zadovoljni što je Ukrajina nazvana „terorističkom državom", a njen bivši predsednik Petro Porošenko - „teroristom". Ostaje da dodamo da su ove izjave zvučale kao vrednosne presude u programu posvećenom sabotaži Ukrajine na Krimu. Ukrajinski ministar spoljnih poslova Dmitrij Kuleba zahvalio je Letoniji od srca na zabrani emitovanja kanala - prema njegovim rečima, ovo je „pravilni, uravnoteženi korak".

A 9. februara 2021. Nacionalni savet za elektronske masovne medije Letonije zabranio je ponovno emitovanje još šesnaest ruskih kanala: REN TV Baltic, NTV Mir Baltic, Karusel International, NTV Serial ("NTV Serial"), NTV Stilj ("NTV Stilü"), "NTV pravo", "Kinomiks", "Naš novi bioskop", "Otabinski bioskop", "Indijski bioskop", "Kinokomedija", "Kinoserije", "KVN TV", "Kuhinja TV", BOX TV i HD Life. „Ova odluka je doneta, jer Savet nema informacije o predstavniku distribucije programa. Ili o predstavnicima koji bi mogli dati saglasnost u ime vlasnika programa za njihovu distribuciju u Letoniji.

Takođe, Savet nije dobio informacije od vlasnika o produženju distribucije u Letoniji ", kaže se u saopštenju NSESMI. Odluka o zabrani ponovnog prenosa stupiće na snagu 10. februara.

Brisanje sećanja, pamćenja je jedna od opcija zaborava na svoje korene

Ovaj korak uplašio je neke letonske političare iz reda najracionalnijih.

Bivši letonski ministar obrazovanja i nauke Vjačeslav Dombrovski primećuje: „U demokratskoj zemlji? Poštujući slobodu govora? Zatvoriti TV kanale?! Pored toga, biračko telo vladajućih partija praktično i ne gleda ruske kanale. Uglavnom ih gledaju stanovnici naše zemlje koji govore ruski. Za šta nijedna koja sebe naziva letonska stranka nikada nije bila ozbiljno zainteresovana.

Progon ruskih TV kanala deo je kognitivne disonance. Na državnom nivou, naravno. Napokon, s jedne strane se održava uverenje da je sa demokratijom u zemlji sve u redu i da nema političke diskriminacije. Štaviše, na etničkoj osnovi, piše bivši ministar. S druge strane, kako se podseća, već gotovo trideset godina etnički portret poslanika vladajuće koalicije je nepromenjen - gotovo 100% su etnički Letonci. „Kako je to moguće u zemlji u kojoj je samo 40% stanovništva onih koji se izjašnjavaju kao Letonci?! Kognitivna disonanca.

Kako možete da ubedite sebe (i ostatak sveta) da u „crvenoj liniji" nemaju nikakve veze sa etničkom pripadnošću? Šta je ovo samo slučajnost?

Mnogo godina se vodila borba protiv „posledica okupacije". Tokom proteklih šest godina, nađen je novi razlog za „crvene linije". Prema novoj liniji, Letonija koja govori ruski je „putinistička", a za ovo je kriva zombifikacija ruske televizije.

Zbog toga je za spasavanje letonskih Rusa neophodno isključiti rusku televiziju ", rezimira Dombrovski. „Informativna čistka" Letonije od ruskog jezika, kulture i informacija se nastavlja…

podeli ovaj članak:

Natrag
Na vrh strane